Komatsu HB215LC-2, primul excavator hibrid livrat in România

La un an de la lansarea mondială, primul excavator pe șenile hibrid Komatsu HB215LC-2 lucrează în România în condiţii de șantier!

Cu o greutate operaţională de 22.550 kg, echipamentul parte din flota companiei Bizkaia Invest, poate fi deja văzut la lucru în zona Deltei Dunării.

Această achiziţie se înscrie în liniile unei tendinţe globale în domeniul construcţiilor, definită de conceptele de „dezvoltare sustenabilă”, „eficienţa consumului de combustibil” și „environment friendly”, iar în anii următori probabil din ce în ce mai multe utilaje extrem de performante cu propulsie hibridă își vor face apariţia pe șantierele din România.

Komatsu este unul din liderii mondiali în fabricarea utilajelor pentru construcţii, dar și un dezvoltator de tehnologii de avangardă. Pentru constructorul japonez utilajele hibride reprezintă deja un produs de serie, aproape 3.000 de astfel de mașini lucrând cu rezultate excelente pe întreg mapamondul.

Importatorul unic pentru România al utilajelor Komatsu, compania Marcom RMC’94 vede acest utilaj ca un prim pas spre consacrarea pe piaţa noastră a unor noi tipuri de echipamente, cu un consum minim, robuste și un randament de lucru ridicat. Cu un consum redus cu 25% comparativ cu un utilaj clasic, excavatoarele hibride Komatsu, aflate deja la a treia generaţie, asigură amortizarea investiţiei în condiţii normale de exploatare în maxim doi ani. În plus, sistemul original KOMTRAX de monitorizare de la distanţă a performanţelor permite urmărirea de către proprietar nu numai a consumului de carburant, dar și a eficienţei utilajului.

Tehnologie de vârf pentru performanţe pe măsură

Komatsu HB215LC-2 Hybrid, a treia generaţie de utilaje cu propulsie mixtă reprezintă un vârf al tehnologiei și experienţei de peste 80 de ani a producătorului japonez în domeniul fabricării de utilaje pentru construcţii. Motorul Komatsu- SAA4D107E-2 dezvoltă o putere de 148 CP, fiind dezvoltat pe baza tehnologiei EGR de recirculare a gazelor arse răcite. Sistemul de filtrare final KDOC (Komatsu Diesel Oxidation Catalyst) exclude necesitatea unui sistem clasic tip PDF de reţinere a particulelor de noxe. Designul integrat al filtrului KDOC îi oferă un ciclu de viaţă îndelungat egal cu durata de viaţă a motorului, fără a fi necesară efectuarea de intervenţii periodice asupra filtrului. Sistemul de comandă simplu și posibilitatea de a alege între mai multe moduri de lucru oferă operatorului șansa de a lucra eficient, chiar dacă nu are o experienţă îndelungată, acesta putând lucra fără să obosească perioade lungi de timp.

HB215LC-2 este acţionat de revoluţionarul sistem hybrid Komatsu, care funcţionează utilizând principiul regenerării și al depozitării energiei. Acest sistem include un motor electric Komatsu, un generator de putere, un ultra-capacitor și puternicul motor diesel SAA4- D107E-2-A de 139 CP. Sistemul Ultra-Capacitor Komatsu permite o stocare a energiei rapidă și o transmitere instantanee a puterii.

Energia cinetică generată în timpul frânării mișcării de rotaţie a părţii superioare, o mișcare frecventă în timpul ciclurilor de lucru, este transformată în electricitate, care este mai apoi transmisă către invertor și captată de ultra capacitorul Komatsu. Atunci când utilajul accelerează în condiţii de sarcină, mai precis atunci când începe mișcarea de rotire sau când braţul sapă sau ridică cupa, energia captată este utilizată de motorul electric, care preia o parte din cuplul motorului termic, diminuând semnificativ gradul acestuia de încărcare. În concluzie, puterea suplimentară pusă la dispoziţie de către tehnologia hibrid crește performanţele utilajului în timpul lucrului. Componentele hibride incorporate în modelul HB215LC-2 sunt acoperite de garanţia specială „5 ani sau 10.000 de ore de funcţionare.”

Eficienţa este posibilă

Operatorul este în continuare în centrul atenţiei proiectanţilor japonezi, chiar dacă tehnologia de propulsie hibridă le oferă constructorilor avantaje absolut unice. Pentru a obţine randament maxim, acesta are la dispoziţie o cabină cu un spaţiu de lucru reorganizat, comod, prietenos, care îi permite să lucreze un timp îndelungat fără a obosi. Tehnologia vine în ajutorul operatorului, pentru a alege cea mai bună variantă de lucru care să pună în evidenţă calităţile utilajului. Astfel, acesta dispune de un selector de permite alegerea între șase moduri de lucru: Power, Lifting, Breaker, Economy, Attachment Power și Attachment Economy. De exemplu, modul Economic oferă un echilibru perfect între economie de combustibil și putere. Debitul de ulei hidraulic către echipamentele de lucru poate fi reglat direct cu ajutorul unei comenzi ce este direct accesibilă de către operator pe ecranul color LCD de 7” de înaltă rezoluţie.

Cabina certificată ROPS, special proiectată pentru excavatoarele hidraulice, este acum mai robustă graţie structurii de metal ranforsate, fiind montată pe un sistem de amortizoare hidraulice cu rolul de a reduce la maxim vibraţiile. De asemenea, scaunul încălzit cu suspensie pneumatică, oferit în dotarea standard asigură un confort deosebit operatorului. Cabina este prevăzută cu un sistem de aer condiţionat automat și poate fi presurizată, atunci când se lucrează în medii cu foarte mult praf la o presiune interioară pozitivă de 60 Pa.

O cameră montată în spatele utilajului, cu un unghi de vedere larg, permite operatorului să vadă exact ceea ce se întâmplă în zona din spatele utilajului.

 

„Primele date culese indică un consum mai mic cu 25%“

Domnul Ignat Ehimov, directorul general al societăţii Bizkaia Invest, crede în viitorul acestor utilaje, din punctul său de vedere noile tehnologii aducând câștiguri directe: „Suntem întotdeauna deschiși la nou și nu ne este teamă să încercăm soluţii și tehnologii noi, cu atât mai mult cu cât acestea vin în sprijinul nostru”:

Utilaje & Construcţii: Pentru ce tip de lucrări este folosit, în prezent, noul excavator hibrid pe șenile Komatsu HB215LC-2?

Ignat Ehimov: Noul excavator cu propulsie hibridă va fi utilizat În general pentru lucrări de excavare, terasamente, îndiguiri și mișcări de sol. În prezent utilajul este utilizat la lucrări de decopertare și lucrări de decolmatare canale în zona ,,microdelta Tulcea”.

Utilaje & Construcţii: Este un utilaj deosebit, unic deocamdată în România. Ce așteptări aveţi de la acesta?

Ignat Ehimov: Achiziţia acestui excavator aduce o scădere a consumului orar, primele date culese în timp real prin intermediul sistemului Komtrax indică un consum mai mic cu 25%, comparativ cu utilajul care a lucrat pe aceeași locaţie anterior. Dar așteptările noastre sunt mult mai mari, suntem interesaţi să creștem eficienţa activităţilor executate pe șantier și să scădem toate costurile de exploatare, și aceste reduceri vor avea impact asupra creșterii gradului de profitabilitate.

Tehnologia în sine constituie un avantaj pentru clienţii mari, care cunosc piaţa, atunci când aleg să achiziţioneze noi utilaje pentru activitatea lor.

Utilaje & Construcţii: Viitorul este deja aici, lucraţi cu un utilaj hibrid cu caracteristici deosebite. Cum arată viitorul din punctul dumneavoastră de vedere, al utilizatorului?

Ignat Ehimov: Nu am avut încă suficient timp ca să evaluăm impactul de lungă durată asupra activităţii, dar din datele de până acum pot spune că tendinţa noastră este de a continua trendul achiziţiilor bazate pe această tehnologie. Odată cu tendinţele de globalizare și cu implementarea a tot mai multe sisteme integrate ce pot fi urmărite cu ajutorul sistemelor de monitorizare GPS în mijloacele de producţie și exploatare, odată cu introducerea sistemelor de propulsie și acţionare hibridă, este inevitabilă apropierea tuturor participanţilor din cadrul lanţului format de producţie/achiziţie/exploatare.

Din punctul meu de vedere, acest lucru este benefic pentru utilizatorul final, deoarece există un grad sporit de transparenţă și acces la informaţii.

info

Compania Bizkaia Invest S.R.L. este specializată în activitatea de prestări servicii în construcţii şi închirieri utilaje de mică, medie şi mare mecanizare dedicată domeniului construcţiilor şi domeniilor anexe acestuia. Cu o cifră de afaceri aferentă anului 2014 de 13.586.302,42 lei, societatea deţine un parc important de utilaje pentru construcţii și autocamioane, realizând lucrări de sistematizare verticală, mişcări de sol, săpături, intermedieri în alimentarea cu agregate, închirieri, subînchirieri, excavaţii, amenajări de drumuri de exploatare, reabilitări de drum neasfaltat, reabilitări construcţii hidrotehnice, realizări și reabilitări drumuri de exploatare la parcuri eoliene, realizări de platforme pentru amplasarea de eoliene, mișcări masive de sol, etc.